Black Power in Rio

Toen ik in juli 2013 van Barranquilla in Colombia naar Rio de Janeiro verhuisde, kwam ik aan in een ieniemienie kamertje in het centrum. Dat had ik gereserveerd via Airbnb, om van daaruit verder te zoeken naar een echt appartement.

cais-valongo-311016

Wist ik veel dat ik in het historisch meest interessante deel van Rio was beland, waar in de negentiende eeuw een miljoen slaven aan land werden gebracht en dat ook wel Klein Afrika wordt genoemd. Ik woon nog steeds in dezelfde straat, ga nu inmiddels naar mijn derde adres, en ik wil hier niet meer weg.

Wat maakt het zo aantrekkelijk wonen hier? Precies die culturele mix, die de erfenis van die wrede geschiedenis is. Heel paradoxaal dus. Dankzij de slaven en hun nakomelingen bestaat de samba in Rio, dankzij de slaven en hun nakomelingen bestaat er een fascinerende religieuze mix in Rio waar katholieke heiligen en Afrikaanse goden perfect naast elkaar bestaan. In mijn buurtje is dat extra voelbaar. Ik woon op een steenworp afstand van de kade waar de slaven aan land kwamen. Er worden nog steeds rituelen en dansen met een sterk Afrikaanse inslag uitgevoerd (zie foto). De plek heeft een enorme symbolische waarde.

Racistisch grapje

Maar er is voor de zwarten hier in Rio en de rest van Brazilië nog veel om voor te vechten, net als in andere delen van de wereld. Kijk maar naar de VS, waar racisme onder andere in de verkiezingsstrijd tussen Trump en Clinton een item werd, kijk naar onze eeuwige Zwarte-Pietdiscussie, kijk hoe iemand als Giel Beelen, die beter zou moeten weten, een racistisch grapje maakt over Sylvana Simons, de mevrouw die Michelle Obama een aap op hakken noemt en het allerlaatste schandaal, de ontzettend grievende videoclip aan het adres van opnieuw Sylvana Simons. Er is iets goed mis.

Ik wil vertellen hoe het in Rio gaat, omdat ik geloof dat het goed is dezelfde problematiek die ook in je eigen land speelt in een ander land te bezien, met meer afstand. Het helpt in de reflectie over hoe je je eigen maatschappelijke spanningen kunt aankaarten en oplossen. Dat is in ieder geval de hoop die ik koester, mijn ideaal.

Echt iets moois

Ik ben een crowdfundingsactie begonnen om tenminste twee verhalenseries te maken over de geschiedenis van de slavernij in Rio en de emancipatiestrijd van de zwarte bevolking nu. Het liefst wil ik nog veel meer doen, een documentaire, maar het is waarschijnlijk verstandig om niet te groot te beginnen, wél om groot te denken. Om er echt iets moois van te maken heb ik een fotograaf hier in Klein Afrika benaderd om het beeld bij de verhalen te maken, Ierê Ferreira.

Hier kunnen jullie me steunen om Ierê goed te betalen en om genoeg financiële ruimte te hebben om hier helemaal in te duiken, zonder de druk om stukken te produceren die je als freelancer continu voelt. Zonder stukken geen inkomen immers.

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

