Colombia; Een hels paradijs

Een beetje met knikkende knietjes schrijf ik deze blogpost. Het gaat over een project waar ik al een paar jaar serieus op broed: een boek over het land waar ik bijna elf jaar als correspondente Latijns Amerika heb gewoond en gewerkt en dat ik liefheb en haat: Colombia.

Ik heb besloten om het uit te geven op mijn eigen kanaal, dat in TPO Magazine, en er een feuilleton van te maken. Omdat sommige dingen in het boek nog onzeker zijn en omdat ik vermoed dat ik ze kan sturen door het beetje bij beetje te publiceren. Het is een avontuur! Het kan dus ook tegenvallen: ik kan vastlopen of het slaat misschien helemaal niet aan. Ik heb zoiets nog nooit gedaan. Maar er gebeuren in het uitgeven de laatste tijd zo veel spannende dingen, dit kan er ook nog wel bij. En wie niet waagt, die niet wint.

Het worden 16 tot 20 afleveringen van 1500- 2000 woorden. Te verschijnen op vrijdag. Op TPO Magazine dus voor mijn abonnees en daardoor ook automatisch op eLinea en Blendle, de kiosken waar je artikelen per stuk kunt kopen. De andere kiosk, Myjour, geeft auteurs de mogelijkheid om zelf stukken aan te maken en die in categorieën in te delen. Dus maak ik in Myjour een categorie Een hels paradijs, waar alles bij elkaar staat zonder andere artikelen tussendoor en je dus alle stukken nog eens na kunt lezen, of terug kunt grijpen als je de draad kwijt bent.

Een van mijn mooiste herinneringen: het Carnaval van Riosucio

Een van mijn mooiste herinneringen: het Carnaval van Riosucio

 

Een tipje van de sluier

Colombia is een prachtig land met een enorme potentie waar het nog steeds oorlog is, een hels paradijs dus. Ik ga erover vertellen aan de hand van twee personen die er ongeveer tegelijkertijd aankwamen, ikzelf en Tanja Nijmeijer. Ik wilde weg uit het aangeharkte Nederland en was op zoek naar emotie en levenslust in een land dat me al veertien jaar mateloos boeide. Tanja wilde de revolutie en sociale gelijkheid brengen door zich aan te sluiten bij de linkse guerrillabeweging FARC. We hadden dus volstrekt tegengestelde bedoelingen.

Tanja werkte zich op van loopmeisje naar lid van de onderhandelingsdelegatie van de FARC in Havana. Al twee jaar onderhandelt de guerrilla daar met de Colombiaanse regering over een vredesakkoord. Ik raakte door het slepende conflict en het aanhoudende geweld steeds meer gedesillusioneerd en besloot mijn standplaats naar Brazilië te verplaatsen. Maar Colombia laat me niet los.

De onderhandelingen in Havana gaan met ups en downs, zo bleek onlangs nog, toen de FARC een generaal gevangen genomen bleken te hebben en de regering prompt de besprekingen opschortte. Maar de partijen zitten weer aan tafel, met het voornemen in 2015 toch echt een akkoord te sluiten. Een mooi moment om dit feuilleton te hebben gestart.

Klik hier voor de eerste vier delen in TPO Magazine en hier voor eLinea. Het staat ook op Blendle en Myjour heeft er zelfs een aparte categorie voor.

Lees, en schrijf me!

Tags: , , , , ,

2 Responses to “Colombia; Een hels paradijs”

  1. Mark Weenink Says:

    Hola Wies,

    Leuk initiatief. Hoop dat het je lukt en ben benieuwd wat je gaat posten. Suerte!
    Mark

    • wiesubags Says:

      Ha die Mark,
      Deel 1 is er dus al. Je kunt in mijn blog doorklikken naar een van de vier sites waar het is te lezen. Het staat achter een betaalmuur. Ja, ik moet er toch wat aan kunnen verdienen!
      Deel 2 wordt vrijdag 19 dec gepubliceerd.
      Groetjes,
      Wies

Leave a Reply

