Vragen voor Tanja Nijmeijer

Ze zei dat ze zichzelf zegevierend Bogotá zag binnenkomen, net zoals in 1959 Fidel Castro en zijn rebellen in triomf de Cubaanse hoofdstad Havana binnenreden. Het bleef maar in mijn hoofd rondzingen, Tanja Nijmeijer, Nederlands lid van de FARC, zei dat tegen de Colombiaanse journalist Jorge Enrique Botero. Het klinkt absurd en arrogant, zeker als je het stelt tegenover de informatie die het Colombiaanse leger geeft. De FARC zouden continu op de loop zijn voor het leger, hebben geen ideologie meer en eten de wortels van de bomen om te overleven. De waarheid zal zoals altijd wel ergens in het midden liggen. Het is heel gemakkelijk om in hoongelach uit te barsten als Tanja zegt dat ze zegevierend Bogotá gaat binnenrijden, maar het is veel interessanter om er serieus op in te gaan. Deze blogpost wijd ik aan een aantal vragen die ik wil stellen naar aanleiding van haar uitspraak en naar aanleiding van een uitstekende reportage van Karl Penhaul en Carlos Villalón, waaruit blijkt dat de FARC er lang niet zo slecht aan toe zijn als het Colombiaanse leger wil doen vermoeden. Overigens, ik ben ervan overtuigd dat de FARC en het leger even hard liegen, hoor. Liegen is onderdeel van oorlogvoeren.

Het zou natuurlijk prachtig zijn als Tanja reageerde, binnen de mogelijkheden die ze heeft uiteraard. Ik ga niet meer in op de vraag waarom ze bij de FARC zit, want daar is Jorge Enrique Botero al uitgebreid op ingegaan.

1. Wanneer denken jullie zegevierend Bogotá binnen te trekken? Is dat een kwestie van maanden of van jaren? Hoe zie je je eigen toekomst na die intocht? Minister of naar een ander land voor een andere revolutie, zoals Che Guevara? Om eerlijk te zijn, ik zie je als een Che Guevara, maar ik heb liever dat jij zegt hoe het zit.

2. Is Cuba een voorbeeld voor jullie over hoe jullie het zouden aanpakken? Of zouden jullie het anders doen? Hebben jullie het daarover? Hoe zou je het zelf willen?

3. Hoe vaak eten jullie gemiddeld per dag, één keer, twee keer, of drie keer? Wat eten jullie? En even een detail waar ik steeds aan moet denken als het over jou en eten in de FARC gaat: eet je vlees?

4. Hoe vaak moeten jullie inpakken en wegwezen omdat het leger jullie op de hielen zit? Is dat meerdere keren per week of meerdere keren per maand?

5. Hoe vaak vallen jullie het leger zelf aan? Is dat meerdere keren per week of meerdere keren per maand?

6. Hoe vaak voeren jullie aanslagen uit? Meerdere keren per week, of per maand, of per jaar?

7. Hebben jullie contact met jullie hoogste baas Alfonso Cano en zo ja, hoe en hoe vaak? Hebben jullie contact met andere eenheden van de FARC?

8. Hoeveel mijnen heb je gelegd zo lang je bij de FARC zit? Loopt dat in de tientallen of in de honderden? Of geeneen? Wat vind je van dit wapen waar iedereen op kan trappen, ook jullie zelf?

9. Hebben jullie tekorten aan wapens en munitie? Wat doen jullie als het ‘op’ is? Hoe lang duurt het tot een bestelling er is?

10. Waar halen jullie de meeste inkomsten uit? Drugshandel, revolutiebelasting aan de bevolking, ontvoering of (ook) andere dingen? Hebben jullie genoeg geld?

11. Zitten er kinderen jonger dan 16 bij de FARC en zo ja, wat vind je daarvan?

12. Hoe groot is jullie invloed op de universiteiten? Zijn dat belangrijke plekken om te recruteren?

13. Hoeveel Colombianen steunen volgens jullie de FARC? Loopt dat in de duizenden of in de miljoenen?

14. Hoeveel buitenlanders zitten er in de FARC denk je? Hoeveel daarvan komen uit rijke landen zoals jij?

15. Heb jij contact met het buitenland? Om de FARC te promoten bijvoorbeeld?

16. Volgens mij ben je er sinds de vondst van je dagboek in 2007 op vooruit gegaan in de FARC. Ben je gepromoveerd? Is er een verschil tussen wat je toen deed en wat je nu doet?

17. Ik had de indruk uit het dagboek dat je heel eenzaam was. Klopt dat? Hoe is dat nu? Hoeveel goed opgeleide mensen als jij zitten er in de FARC, denk je? Een achtste, een kwart, de helft?

Dat is het voor nu. Ik bedenk er misschien nog wel meer. Als dat zo is, vul ik de lijst aan. Ook nodig ik iedereen die vragen heeft uit om ze te stellen in de ruimte voor het commentaar. Maar let op, alleen serieuze vragen en vragen die te maken hebben met Tanja en de FARC. De rest gooi ik weg.

Deze blogpost vertaal ik ook in het Engels en Spaans, omdat ik denk dat hij voor veel mensen interessant kan zijn. Maar omdat Tanja Nijmeijer Nederlandse is en de interesse voor haar in Nederland het grootst is, begin ik in het Nederlands. Het kan natuurlijk dat ze nooit reageert, maar dan hebben we de exercitie gedaan om erover na te denken, om ons voor te stellen wat dat nu betekent, om bij de guerrilla te zitten. En dan ben ik voorbereid als ik op een dag tegenover haar sta. In de jungle of in een Colombiaanse gevangenis of op straat.

Trouwens mijn collega Arnold Karskens laat weten dat hij graag met me mee de jungle ingaat en Tanja als ‘meest onafhankelijke oorlogsverslaggever van Nederland’ graag wil interviewen. Dat wordt wel een beetje kritischer dan Jorge Enrique Botero, maar daar kan Tanja volgens mij wel tegen. Staat hem goed trouwens, dat puin in Tripoli op zijn website.

Tags: , , , ,

One Response to “Vragen voor Tanja Nijmeijer”

  1. Kafka in Barranquilla « Wies Ubags Says:

    […] Wies Ubags Comments from Bogotá, Colombia « Vragen voor Tanja Nijmeijer […]

Leave a Reply

